Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-29@01:21:58 GMT

تکلیف آخرین پروژه «کامبوزیا پرتوی» چه شد؟

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۰۳۳۶

تکلیف آخرین پروژه «کامبوزیا پرتوی» چه شد؟

به گزارش افکارنیوز،

 مرداد ماه امسال بود که خبر دریافت پروانه ساخت فیلم سینمایی «خوش قدم» به تهیه‌کنندگی کامبوزیا پرتوی و کارگردانی امیر توده روستا رسانه‌ای شد؛ پروژه‌ای که تهیه‌کننده خوش‌سابقه‌اش صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری  کرونا  درگذشت.

اگر بخواهیم تعداد هنرمندانی که از آغاز شیوع این بیماری، بر اثر ابتلا به کرونا، درگذشته‌اند، فهرست کنیم، به آمار افسوس‌برانگیزی می‌رسیم، به طوری که خانه سینما و چند نهاد مرتبط طی این مدت چندین بار درخواست توقف پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی را به منظور حفظ سلامت هنرمندان داشته‌اند، هرچند تشخیص این موضوع که یک شخص در کجا و به چه صورت دچار این بیماری می‌شود، حتی برای پزشکان هم سخت است اما گروهی از سینماگران نظری متفاوت از خانه سینما و دستگاه‌های مشابه دارند و عنوان می‌کنند همچنان که زندگی ادامه دارد، نباید دست از ساخت آثار کشید چه اینکه معیشت هنرمندان هم در گرو همین فعالیت‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر حال این روزها پرویز پورحسینی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند و اخبار متفاوتی از احوالات او گزارش می‌شود و با درگذشت کامبوزیا پرتوی این دومین بار بود که در هفته جاری کرونا هنرمندی را از ما و خاطرات خوبمان گرفت؛ تنها به فاصله دو روز از درگذشت چنگیز جلیلوند صدای ماندگار بخشی از خاطرات سینمایی ما، کامبوزیا پرتوی هم از میان ما رفت؛ کارگردانی که بچه‌های دهه ۶۰ به واسطه «گلنار» و «گربه آوازه‌خوان» خاطرات ماندگاری از او دارند.

اما تمام حضور پرتوی در سینما به همان دهه ۶۰ باز نمی‌گردد، او نه تنها یک کارگردان که بلکه فیلمنامه‌نویسی پرکاری هم در سینمای ایران بود.

«من ترانه ۱۵ سال دارم»، «محمد رسول‌الله (ص)»، «فراری» و… از جمله آثار به یادماندنی است که در حوزه فیلمنامه‌نویسی از او به جا مانده است. هم او بود که آخرین حضور جشنواره‌ای‌اش به سال ۹۶ با «کامیون» باز می‌گردد که اتفاقاً سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

اما با گذشت ۴ سال از ساختش هنوز فرصت اکران پیدا نکرده است.

سرانجام آخرین پروژه کامبوزیا پرتوی چه شد؟

همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره شد مردادماه امسال بود که کامبوزیا پرتوی آخرین مجوزش با عنوان «خوش قدم» را دریافت کرد؛ هم او بود که در بزرگداشتی که امسال به مناسبت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای او گرفته شد می‌گفت «هنوز کار زیادی دارم انجام بدهم»

در این پروژه سینمایی قرار بود پرتوی به عنوان تهیه کننده در کنار امیر توده روستا باشد تا این کارگردان اولین فیلم سینمایی خود را تجربه کند.

هرچند هیچوقت خبری از مراحل ساخت و یا حتی خلاصه داستان «خوش قدم» مخابره نشد اما طبق شنیده‌ها این فیلم هم فضایی مرتبط با کودکان داشت تا پرتوی بار دیگر هدیه‌ای برای کودکان ایرانی داشته باشد.

طبق پیگیری‌ها، این فیلم سینمایی تا به امروز ساخته نشده و درواقع آخرین پروژه کامبوزیا پرتوی در سینمای ایران را باید پروژه‌ای ناتمام قلمداد کرد.

زنده‌یاد کامبوزیا پرتوی در یکی از آخرین گفتگوهایش که مربوط به فیلم بزرگداشتش در جشنواره فیلم فجر بود، گفته بود تنها نگرانی‌اش از مرگ، بابت کارهای زیادی است که دارد و با مرگ ناتمام خواهد ماند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: فیلم سینمایی کرونا پرویز پورحسینی کامبوزیا پرتوی سینمای ایران سینمای ایران کامبوزیا پرتوی ابتلا به کرونا خوش قدم کامبوزیا پرتوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۰۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

فیلم «مست عشق» بالاخره پس از حواشی فراوان اکران شد و در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

آخرین ساخته حسن فتحی یکی از مهم‌ترین فیلم‌های چند سال اخیر است که حاشیه‌های زیادی در اطراف آن شکل گرفت و حالا بعد از چند سال رنگ پرده دیده است. یکی از پروژه‌های مهم و بین‌المللی سینمای ایران درباره شخصیت محبوب عارفان و صالحان مولانا جلال‌الدین محمد بلخی. در ادامه مروری داریم بر متن و حاشیه و اطلاعات فیلم مست عشق.

بازیگران و عوامل فیلم مست عشق

یکی از ویژگی‌های جذاب فیلم مست عشق ترکیب حضور بازیگران آن است. از ستارگان مطرح سینمای ایران و ترکیه همگی در این اثر سینمایی دور هم جمع شده‌اند و می‌توان این فیلم را یکی از مهم‌ترین و پرستاره‌ترین آثار سینمایی چند سال اخیر دانست؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران در نقش مولانا بازی می‌کند و شهاب حسینی نیز در نقش شمس تبریزی با گریمی متفاوت و دیدنی در این اثر حضور دارد. حسام منظور دیگر بازیگری است که یکی از نقش‌های اصلی این فیلم یعنی شخصیت حسام‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا) را بر عهده گرفته است.

بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا) حضور دارد. بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه است که نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی می‌کند. اما شاید یکی از مهم‌ترین چهره‌های این فیلم هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریال‌های ترکیه است که در مست عشق در نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا) حضور یافته است. بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرّا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیکول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه که پیش از این در سریال دیدنی حریم سلطان بازیگر نقش محوری بود در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

مهران برومند تهیه‌کننده این اثر است که با سرمایه‌گذاران کشور ترکیه این فیلم را تولید کرده و تمامی تصاویر در کشور ترکیه ضبط شده است. فاهیر آتاک اوغلو آهنگساز آثاری همچون عمر و حریم سلطان، آهنگسازی موسیقی فیلم را بر عهده داشته و علیرضا قربانی موسیقی تیتراژ آن را اجرا کرده است.

خلاصه داستان

داستان فیلم مست عشق بخشی از زندگی «مولانا» و «شمس تبریزی» در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری را به تصویر می‌کشد. این فیلم درباره‌ی رابطه «مولانا» با «شمس تبریزی» و عشقی که او نسبت به «شمس» داشت و تأثیر فراوان او بر زندگی و اشعار «مولانا» و عشق و ارتباط او با خدا و عرفان را به تصویر می‌کشد.

پرسش بزرگی که مست عشق مطرح می‌کند

صفحه اینستاگرامی فیلمتو که اخبار حوزه سینما را پوشش می‌دهد درباره ساختار فیلم می‌نویسد: آیا «مست عشق» سخنی تازه در باب یکی از رازآلوده‌ترین روابط انسانی دارد؟ آیا سازندگان، مخاطب را به نکاتی مگو، ارجاع می‌دهند؟ پاسخ منفی است. پس چرا باید «مست عشق» را دید؟ به این دلیل که فیلم دارای هویتی مستقل است و خوانش مخصوص به خود از سوژه را دارد. وانگهی، یکی از کارکرد‌های سینما، تصویری کردن شنیده‌ها و خوانده‌شده‌ها است؛ حتی اگر حرفی تازه نداشته باشد.

مهم این است که حالا، در ویترین سینمای ایران فیلمی وجود دارد که فراز‌هایی از زندگی شمس و مولانا به همراه اتفاقات زمانه را تبدیل به یک روایت سرگرم‌کننده، با چاشنی قصه، فضاسازی، موسیقی، بازی‌های خوب و ... کرده. تازه، در حد توان، تلاش کرده منصف باشد و از قدیس‌سازی و تاکید اغراق‌آمیز بر جغرافیا (ایرانی بودن مولانا) بپرهیزد. چون هدف اصلی فیلم همانی است که بار‌ها شمس بیان می‌کند: «عشق یا تکلیف؟» و آن‌چه مولانا را از مرحله زهد به عرفان می‌رساند، رهایی از قید تکلیف و راهی شدن در وادی عشق است.

روایتی عامه‌پسند با حضور کم‌جانِ مولانا

الهه آرانیان در روزنامه خراسان می‌نویسد: در «مست عشق» حضور مولانا در قامت یک شاعر و عارف را خیلی کم رنگ خواهید دید و بیشتر روایت عاشقانه و معمایی از سرگذشت شمس تبریزی و این‌که چه بر سرش آمده و مرده یا زنده بودنش، شما را درگیر خواهد کرد. رفت و برگشت بین گذشته و حال و روایت آن چه قبلاً اتفاق افتاده و پل زدن به سمت آن‌چه در زمان حال رخ داده، به جذابیت فیلم کمک کرده‌است. در روزگارِ مصادره مفاخر و بزرگان ایرانی، تأکید بر ایرانی‌بودن مولانا و زاده‌شدن او در بلخ و نیز زبان استوار فیلم نامه و استفاده از زبان رسمی فارسی در «مست عشق» شایسته تحسین است.

تیتراژ پایانی فیلم با صدای علیرضا قربانی و آهنگ سازی حسام ناصری از دیگر نقاط قوت آن است که در چند روز گذشته در فضای مجازی با بازخورد خوب مخاطبان همراه بوده‌است. طراحی صحنه و طراحی لباس شخصیت‌ها نیز متناسب با روزگار مولانا در قرن هفتم هجری است. عده قابل‌توجهی از مخاطبان هم به تدوین فیلم انتقاد کرده‌اند. به هر حال «مست عشق» را با همه کم‌وکاستی‌هایش باید دید و امیدوار بود که زندگی دیگر چهره‌ها و بزرگان فرهنگ و ادبیات این سرزمین هم به تصویر کشیده شود.

نظر کاربران چیست؟

آیدین سیارسریع: ساختن فیلمی درباره مولانا کار سختیه. اگه روی سیر و سلوک و تحول درونی مولانا تمرکز بشه جذابیتی برای مخاطب سینما نداره. از طرفی اگه کشمکش بیرونی اضافه و پرداخت هالیوودی پررنگ شه، میشه همین که دوستان زحمت کشیدن. ترکیبی از گیم آو ترونز و کلید اسرار. پس اصلا چه کاریه کلا؟

سوین: فیلم «مست عشق» بنظرم ارزش دیدن داره و جدا از بازیگران موسیقی فوق‌العاده‌ای داشت. هرچند میشه انتقاد‌هایی مثل دوبله شدن دیالوگ‌های ترکی و کم بودن صحنه‌های شمس و مولانا مطرح کرد. بازیگری هانده ارچل این‌بار عالی بود.

پرسفونه: واقعا از مست عشق خوشتون اومد؟ جز بازیگر خوشگل و دکور خفن چی داشت واقعا؟

محدثه: هانده ارچل یه استوری از مست عشق نذاشت حداقل بگه آره منم تو این کار بودم، بعد ما کم مونده رو تیشرتمون پوستر مست عشق رو چاپ کنیم چرا، چون ایران بعد عمری با یه کشور خارجی کار داده بیرون. ترکیه اونقدرا که باید و شاید خارجی نیست از هیجانت کم کن ایرانی.

مهرو: یه جوری از مست عشق بد می‌گید که آدم جرات نمیکنه بگه خوشش میاد. درسته شاهکار سینمایی نبود، وقتی اینقدر که داره له میشه هم نبود. همینجوری هم فتحی مجبور شده فیلم رو سلاخی کنه.

ماندانا: "مست عشق" رو دیدیم و به نظرم:

۱: بازی شهاب حسینی خوب نبود، حداقل نسبت به بازی ابراهیم چلیکول.

۲: فیلمنامه‌ش خوب نبود، انتظاری که داشتم رو ندیدم، روایت‌های سطحی داشت.

۳: جلوه‌های بصری قشنگی داشت.

۴: اگه کتاب ملت عشق بخونی برات جذاب‌تره؛ که من نخوندمش!

منبع: سایت برترینها

دیگر خبرها

  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟
  • تعیین تکلیف حسن یزدانی برای المپیک پاریس
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • پیش‌تولید سریال پایتخت ۷ آغاز شد
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • جلسه نهایی تعیین تکلیف «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد برگزار می‌شود
  • پیش تولید «پایتخت۷» آغاز شد
  • پیش تولید «پایتخت ۷» آغاز شد
  • کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد
  • جشن تکلیف دختران سرفاریابی